Παρασκευή, 29 Μαρτίου 2024
 
 

Μεταπτυχιακά Εξ Αποστάσεως

Αγγελίες

Tickets Market - Φθηνά Εισιτήρια

Πανελλαδικές 2024 - Μηχανογραφικό 2024

edu4u.gr facebook page

Share
Edu4u Admin
Τετάρτη, 23 Μαΐου 2012
Άρθρα
Ο στόχος του Νόμου 4009 για τα ΑΕΙ: Κοινωνία χωρίς θεσμικά ερείσματα

Τα πανεπιστήμια στις αναπτυγμένες χώρες αποτελούν τον ισχυρότερο μοχλό οικονομικής ανάπτυξης και κοινωνικής ευημερίας. Θεωρούνται οι χώροι όπου «ζυμώνεται» το καινούργιο και το μελλοντικό. Η αμφισβήτηση τόσο των κοινωνικών δομών όσο και του ίδιου του πολιτικού συστήματος ξεκινά σχεδόν πάντα από αυτά. Σε όλο τον κόσμο τα πανεπιστήμια, ως θεσμός, τυγχάνουν προστασίας από την πολιτεία. Ο σεβασμός που αποδίδεται από την κοινωνία στα ακαδημαϊκά ιδρύματα είναι καθολικός, δεδομένου ότι αποτελούν σημείο αναφοράς και επαναπροσδιορισμού της ταυτότητας και των στόχων της. Ο παγκόσμιος νομοθέτης έχει προβλέψει το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων, αφού θεωρεί ότι τα ίδια είναι κατεξοχήν αρμόδια να διευθύνουν τις τύχες τους (European University Association - http://www.university-autonomy.eu/about/). Μόνο στα απολυταρχικά καθεστώτα τα πανεπιστήμια είναι πλήρως ελεγχόμενα από την κεντρική κυβέρνηση και όλες οι ακαδημαϊκές ελευθερίες είναι σε καταστολή.

Τα ελληνικά πανεπιστήμια έχουν υποστεί, τις τελευταίες δεκαετίες, σοβαρές παρεμβάσεις από κομματικές αλλά και άλλες δυνάμεις. Από τον ακραίο συντηρητισμό της δεκαετίας του ’50, όπου οι παραθρησκευτικές οργανώσεις είχαν σοβαρό λόγο στην ακαδημαϊκή πορεία των ιδρυμάτων, περάσαμε στην πολιτικοποίηση της δεκαετίας του ανένδοτου και της δικτατορίας (1963-1973). Η μεταπολίτευση βρήκε την ακαδημαϊκή κοινότητα βαθιά διχασμένη. Οι φοιτητές και κυρίως οι αριστερές οργανώσεις εκμεταλλεύτηκαν το πολιτικό πλεονέκτημα που είχαν τόσο από την αντιδικτατορική τους δράση όσο και από την ουσιαστική ανυπαρξία της συντηρητικής πλευράς (καθηγητές - φοιτητές - πολιτικοί) και επέβαλαν κτητικές λογικές στα ΑΕΙ για σχεδόν 40 χρόνια. Η συντηρητική παράταξη επιβεβαίωσε την ηθική μετεμφυλιοπολεμική της ήττα, με την παντελή απουσία της τόσο από την ουσιαστική φοιτητική συμμετοχή στα καθημερινά πανεπιστημιακά δρώμενα όσο και από την πολιτική σιωπή των δασκάλων που ανήκουν στην πλευρά αυτή. Ταυτόχρονα, η πολιτική του «ανοίγματος» που εφάρμοσε το ΠΑΣΟΚ από το 1982 δημιούργησε σοβαρά λειτουργικά προβλήματα, τα οποία σχετίζονται με την άναρχη ανάπτυξη των ΑΕΙ, με την αύξηση του αριθμού των εισακτέων, αλλά και με τη διαρκή υποχρηματοδότηση των εκπαιδευτικών και ερευνητικών υποδομών. Επιπλέον, το ΠΑΣΟΚ επέβαλε και η Ν.Δ. διατήρησε τη δυνατότητα παρέμβασής τους στα πανεπιστήμια μέσω των κομματικών παρατάξεων ΠΑΣΠ και ΔΑΠ, με τα μεγάλα ποσοστά (μέχρι και 50%) των φοιτητών στις εκλογές των θεσμικών οργάνων και τη διοίκηση των ιδρυμάτων. Η καταλυτική παρέμβαση της εκάστοτε κυβέρνησης αλλά και των κομμάτων της αντιπολίτευσης στα πανεπιστημιακά πράγματα δεν επέτρεψε ποτέ την εφαρμογή του αυτοδιοίκητου.

 

Με τον νόμο 4009 καταργείται και τυπικά το αυτοδιοίκητο των ελληνικών πανεπιστημίων και ο έλεγχος των διοικήσεών τους ανατίθεται κυρίως σε εξωπανεπιστημιακούς. Όσο κι αν φαίνεται περίεργο, ο νόμος αυτός επιβάλλει τον απόλυτο κυβερνητικό έλεγχο στα πανεπιστήμια. Η εισηγήτρια στη Βουλή κ. Γιαννακά, η οποία δεν διαθέτει την παραμικρή εμπειρία σε ακαδημαϊκά θέματα (http://www.pasok.gr/portal/resource/contentObject/id/04824001-c8b3-41ae-9789-abd6456734d6), εκτέθηκε ανεπανόρθωτα λέγοντας: «Ποιοι είναι αυτοί που θέλουν να διοικούνται μόνοι τους;». Οι εκπρόσωποί μας στο Κοινοβούλιο αγνοούν τις στοιχειώδεις αρχές λειτουργίας του ευρωπαϊκού πανεπιστημίου. Σημειώνεται ότι το Τμήμα Νομοτεχνικής Επεξεργασίας Σχεδίων και Προτάσεων Νόμων της Βουλής, στις 22 Αυγούστου του 2011 έθεσε σοβαρά ερωτήματα για τη συνταγματικότητα του νόμου. Σε μία περίοδο που η ακαδημαϊκή κοινότητα κατάφερε να αποτινάξει από πάνω της τον ασφυκτικό εναγκαλισμό των κομματικών νεολαιών ΔΑΠ και ΠΑΣΠ και να εκλέξει, στα μεγαλύτερα πανεπιστήμια της χώρας, ανεξάρτητες ακαδημαϊκές διοικήσεις, επινοήθηκαν τα Συμβούλια Διοίκησης για να διατηρηθεί στα ΑΕΙ ο κυβερνητικός έλεγχος. Επιπρόσθετα, με συνεχόμενες καθημερινές νομοθετικές (απο)ρυθμίσεις επιδιώκεται η οικονομική κατάρρευση και η ερευνητική αποδιοργάνωση των πανεπιστημίων. Πολύ σύντομα, η δαπάνη λειτουργίας τους θα περάσει στις οικογένειες των φοιτητών, επιδεινώνοντας έτσι το ήδη εκρηκτικό κοινωνικό περιβάλλον.

 

Η κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου με τον ίδιο νόμο καταδεικνύει την ομολογία του πολιτικού συστήματος ότι απέτυχε να εξεύρει τρόπους ανάπτυξης των πανεπιστημίων και δημιουργίας κλίματος αμοιβαίας εμπιστοσύνης, αλλά επέλεξε μεθόδους καταστολής και οικονομικών κυρώσεων. Το εσωστρεφές πολιτικό σύστημα δεν διαθέτει συναίσθημα, αλλά αντίθετα επιδεικνύει διαρκή εχθρότητα απέναντι στην ακαδημαϊκή κοινότητα, γεγονός που υποδηλώνει μειονεκτική συμπεριφορά αλλά και υποταγή στους διεθνείς τοκογλύφους. Πολιτικοί χωρίς ουσιαστική παρουσία και συγκεκριμένες περγαμηνές στον χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης, όπως η κ. Διαμαντοπούλου (http://diamantopoulou.gr/beta/index.php?option=com_content &view=article&id=4&Itemid=2#9), ο κ. Σπηλιωτόπουλος (http://www.e-aris.gr/aris/cv) ή ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης (http://www.kmitsotakis.gr/bio.cfm), χωρίς να γνωρίζουν τα επιτεύγματα των ελληνικών πανεπιστημίων (http://www.leidenranking.com/ranking.aspx), είναι οι κύριοι εκφραστές της πολεμικής απέναντι στα ΑΕΙ. Η εχθρότητα μάλιστα της τελευταίας υπουργού χρήζει πράγματι ψυχαναλυτικής μελέτης. Η πολεμική αυτή εκφράστηκε από τη μεγάλη πλειονότητα των ΜΜΕ, τα οποία προσδοκούν να εκμεταλλευτούν τον χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης με την εφαρμογή του νόμου 4009. Ουσιαστικά, η τυπική κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου, που ήταν άρρηκτα συνδεδεμένο με τους αγώνες της νεολαίας για δημοκρατία και κοινωνική δικαιοσύνη, επιβεβαιώνει τη διαρκή πολιτική ήττα του συντηρητικού κόσμου, συμπεριλαμβανομένου και του ΠΑΣΟΚ, που βλέπει φοβικά τον χώρο της νεολαίας και της γνώσης.

 

Στα δύσκολα χρόνια που έρχονται, στα χρόνια της φτώχειας και της ανυπαρξίας κοινωνικού κράτους, στα χρόνια της παράδοσης του εθνικού πλούτου στους δανειστές μας αλλά και όποιου παραγωγικού τομέα έχει απομείνει, δεν θα πρέπει να υπάρχει καμία δύναμη αμφισβήτησης ή αντίδρασης στα σχέδιά τους. Τα πανεπιστήμια με τη νεολαία τους και το επιστημονικό τους δυναμικό αποτελούν εν δυνάμει χώρο πολιτικής αμφισβήτησης και επομένως πρέπει να φιμωθούν και να απενεργοποιηθούν. Αυτοί οι ίδιοι που παρέδωσαν στους ξένους κυριαρχικά δικαιώματα και εθνικό πλούτο, με περισσό θράσος και ευτελή προσχήματα καταλύουν τους ακαδημαϊκούς θεσμούς ώστε η κοινωνία να χάσει κάθε έρεισμα για συνοχή και πολιτική ανασυγκρότηση. Αυτοί οι ίδιοι που αδιαφορούν για το «εθνικά συμφέρον» έχουν αποφασίσει την άλωση των πανεπιστημίων μέσω της συντεταγμένης κατάρρευσής τους. Αυτοί οι ίδιοι αρνούνται να κατανοήσουν τον τρόπο που επεχείρησε ο νέος υπουργός να αντιμετωπίσει το πρόβλημα που επί τόσα χρόνια δημιούργησαν με τις παρεμβάσεις τους. Δεν προσπάθησαν να κατανοήσουν γιατί ο κ. Μπαμπινιώτης όταν κλήθηκε, 7 μήνες πριν, να συμμετάσχει στη διαδικασία εκλογής των νέων συμβουλίων διοίκησης, αρνήθηκε επικαλούμενος το αυτοδιοίκητο των ΑΕΙ. Η τακτική Μπαμπινιώτη περιλαμβάνει τη σύνεση αλλά αντανακλά και την κατανόηση που απαιτούν σήμερα όλα τα προβλήματα και όχι μόνον αυτά των πανεπιστημίων.

Το ζητούμενο για την ακαδημαϊκή κοινότητα δεν είναι η εφαρμογή του απονομιμοποιημένου 4009, αλλά η τήρηση του άρθρου 16, παράγραφος 5, του Συντάγματος της Ελλάδος που αναφέρει:

 

Η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση.

Είναι απόλυτα βέβαιο ότι οι δανειστές μας σε συνεργασία με Έλληνες πολιτικούς θα επιχειρήσουν άμεσα την κατάργηση του άρθρου 16 του Συντάγματος. Αποτελεί μέγιστο καθήκον της ακαδημαϊκής κοινότητας αλλά και όλων των πολιτών να τηρηθεί το Σύνταγμα και δι’ αυτού να διαφυλαχτεί και να ενισχυθεί ο κοινωνικός και αναπτυξιακός ρόλος των δημόσιων πανεπιστημίων.

Βασίλης Αναστασόπουλος
 
 
 
*Ο Βασίλης Αναστασόπουλος είναι Καθηγητής Φυσικής στο Πανεπιστήμιο Πατρών και Πρώην Αντιπρύτανης
most women cheat wives that cheat
how often do women cheat on their husbands when a husband cheats how many women cheat on their husbands
women who cheat on their husband click unfaithful husband
click will my husband cheat again wives cheat
link how to sell viagra viagra uk cheap purchase buy
redirect signs of infidelity open
how to cheat with a married woman read here redirect
will my husband cheat online women who want to cheat
free spyware apps top free spy apps for android top spy app for android
spy app android prashanthiblog.com android spy apps for texting
is there an abortion pill go aborted fetus
dilation and curettage definition vacuum aspiration side effects how many weeks pregnant to have an abortion
how to get an abortion pill teenage abortion pill first trimester abortion pill
vacuum aspiration cost alsarayabahrain.bh how to end a pregnancy
prescription coupon cialis coupon coupon for cialis

Σχόλια ( )
Υποβλήθηκε πριν από 4327 ημέρες
Προσθέστε το σχόλιο σας

Συζήτηση - Γνώμες - Σχόλια

Είναι εύκολη η Αγγλική Φιλολογία του ΕΚΠΑ;;
Τρίτη, 13 Φεβρουαρίου 2024 - 15:53
Σχόλια (0)

Μεταπτυχιακά
Σάββατο, 10 Φεβρουαρίου 2024 - 22:37
Σχόλια (0)

ΔΩΡΕΑΝ Μαθήματα Αγγλικών / Απόκτησε (Lower, Advanced, Proficiency)
Κυριακή, 3 Δεκεμβρίου 2023 - 04:06
Σχόλια (0)

Δεκαπέντε (15) θέσεις έμμισθων υποψηφίων διδακτόρων
Τρίτη, 26 Σεπτεμβρίου 2023 - 14:46
Σχόλια (0)

ΜΕΤΕΓΓΡΑΦΕΣ
Δευτέρα, 18 Σεπτεμβρίου 2023 - 18:41
Σχόλια (4)


Πολιτικής Επιστήμης ΕΚΠΑ ή Κοινωνιολογίας ΕΚΠΑ
Κυριακή, 13 Αυγούστου 2023 - 19:23
Σχόλια (0)

Πολιτικής Επιστήμης ΕΚΠΑ ή Κοινωνιολογίας ΕΚΠΑ
Κυριακή, 13 Αυγούστου 2023 - 19:23
Σχόλια (12)

ΕΓΓΡΑΦΕΣ
Σάββατο, 12 Αυγούστου 2023 - 01:50
Σχόλια (2)

Σχολές με φυσική παρουσία

Εκπαιδευτικά... και Άλλα
Παρασκευή, 29 Μαρτίου 2024
Έρχεται το «Ευρωπαϊκό Πτυχίο»
Σχόλια (0)
Υποβλήθηκε πριν από 1 ώρα
Παρασκευή, 29 Μαρτίου 2024
Φιλόλογοι: Τα οργανικά κενά μετά τις μεταθέσεις σε Γενική και Ειδική Αγωγή - Πίνακες
Σχόλια (0)
Υποβλήθηκε πριν από 1 ώρα
Παρασκευή, 29 Μαρτίου 2024
Ιδιωτικά πανεπιστήμια: Και τώρα... «Zombie Universities» προ των πυλών;
Σχόλια (0)
Υποβλήθηκε πριν από 1 ώρα
Πέμπτη, 28 Μαρτίου 2024
Εκπαιδευτικοί: Δε φοβόμαστε την αξιολόγηση
Σχόλια (0)
Υποβλήθηκε πριν από 1 ημέρα
Πέμπτη, 28 Μαρτίου 2024
ΕΕΤΑΑ Παιδικοί σταθμοί ΕΣΠΑ: Έρχονται voucher για όλους
Σχόλια (0)
Υποβλήθηκε πριν από 1 ημέρα
Σελίδα 1 από 6165 (36989 αντικείμενα)
Προηγούμενο
1
2
3
4
5
6
7
6163
6164
6165
Επόμενο
edu4u.gr facebook page
Καταχώρηση Δημοσίευσης