Υπενθυμίζουμε ότι σήμερα αναμένεται να συζητηθεί στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής το σχετικό νομοσχέδιο .

Όπως υπογραμμίζουν στο ΕΘΝΟΣ, εκπαιδευτικοί οι οποίοι διδάσκουν στα λύκεια, κυρίως οι μαθητές της Γ' τάξης θα πάνε στις πανελλήνιες 2021 με διαφορετικές μαθησιακές ικανότητες αφού ορισμένοι θα έχουν παρακολουθήσει μαθήματα δια ζώσης διδασκαλίας μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από άλλους οι οποίοι κατοικούν στις λεγόμενες «κόκκινες περιοχές».

Αυτό θα προκαλέσει ανισότητα μεταξύ των υποψηφίων, που όμως θα κληθούν να διαγωνιστούν στα ίδια θέματα και μάλιστα σε μια χρονιά η οποία περιλαμβάνει σοβαρότατες αλλαγές (βάση εισαγωγής) για την είσοδο στα πανεπιστημιακά τμήματα. Όπως τονίζει στο ΕΘΝΟΣ ο κ. Νικηφόρος Κωνσταντίνου, μέλος του Δ.Σ της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης, «τα παιδιά της Γ΄ λυκείου έχουν ν' αντιμετωπίσουν πλήθος προβλημάτων λόγω της τηλεκπαίδευσης και των κλειστών σχολείων. Και σαν να μην έφτανε αυτό έρχεται το υπουργείο να φέρει αλλαγές και στον τρόπο εισαγωγής στα ΑΕΙ, με ένα νομοσχέδιο άκαιρο και απαράδεκτο. Το νέο σύστημα θα μπορούσε να εφαρμοστεί από του χρόνου.

Έτσι όπως εξελίχθηκε η κατάσταση φέτος υπάρχουν θέματα σοβαρής ανισότητας μεταξύ των μαθητών και πιθανολογώ ότι μπορεί να χρειαστεί και περαιτέρω μείωση της ύλης. Αυτή τη στιγμή για παράδειγμα οι μαθητές των σχολείων της Αττικής (και άλλων περιοχών) θα συνεχίσουν με τηλεκπαίδευση και στις υπόλοιπες περιοχές τα μαθήματα θα γίνουν δια ζώσης. Αυτό δεν αποκλείεται να προκαλέσει ακόμη και δικαστικές προσφυγές γονέων που έχουν παιδιά στη Γ' λυκείου. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας δεν μπορεί να αντιμετωπίζει με ελαφρότητα αυτά τα θέματα διότι είναι πολύ σοβαρά καθώς κρίνεται το μέλλον των παιδιών. Οι φετινοί μαθητές της Γ΄ τάξης είναι πολύ ταλαιπωρημένοι γιατί και πέρυσι είχαν προβλήματα με το κλείσιμο των σχολείων κατάσταση που φέτος επαναλαμβάνεται. Επομένως το υπουργείο πρέπει να επιδείξει μέριμνα για όλα αυτά τα θέματα».

Αγωνία υποψηφίων για τις Πανελλήνιες 2021

Η φετινή χρονιά των πανελλαδικών εξετάσεων θα είναι πραγματικά δύσκολη για τους μαθητές οι οποίοι θα διεκδικήσουν μια θέση στα πανεπιστήμια και όπως δείχνουν τα πράγματα η μείωση της ύλης στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα δεν θα λύσει και πολλά προβλήματα, πράγμα που σημαίνει ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας θα κληθεί το επόμενο διάστημα να πάρει πρόσθετα μέτρα για την ανακούφιση των υποψηφίων αλλά και προκειμένου να μη δημιουργηθούν ανισότητες στη «μάχη» των περίπου 100.000 υποψηφίων για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ.

Και σαν να μη φτάνουν όλα αυτά, οι φετινοί υποψήφιοι θα βρεθούν ξαφνικά αντιμέτωποι και με μια νέα ρύθμιση (βάση εισαγωγής) για την οποία δεν έχουν ενημερωθεί επαρκώς ούτε έχουν καταλάβει πως θα «λειτουργεί». Επιπλέον αυτή τη στιγμή οι υποψήφιοι δεν γνωρίζουν εάν θα μπορούν να έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης σε όλα τα τμήματα του μηχανογραφικού όπως πέρυσι καθώς είναι πολύ πιθανό κάποια να «εξαφανιστούν» από τον χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης, όπως ήδη έχει προαναγγελθεί. Επίσης άγνωστο είναι εάν ο αριθμός των εισακτέων παραμείνει ίδιος με πέρυσι ή αν θα υπάρξει μείωση στις θέσεις των ΑΕΙ. Σε αυτή την περίπτωση, μαζί με την καθιέρωση βάσης εισαγωγής και την περικοπή τμημάτων είναι βέβαιο ότι χιλιάδες υποψήφιοι θα μείνουν φέτος εκτός των πανεπιστημίων και θα πρέπει ν΄ αναζητήσουν σπουδές σε άλλες δομές εκπαίδευσης με ότι συνεπάγεται αυτό για τους οικονομικά «αδύνατους».

Τι λένε οι εκπαιδευτικοί

«Δεν έχει κανείς το δικαίωμα να παίζει στη μέση της χρονιάς με την αγωνία και τους κόπους των μαθητών και των οικογενειών τους πολύ περισσότερο όταν πρόκειται για μία χρονιά που έχει φορτώσει τους μαθητές με ανασφάλειες και φόβους που σε μεγάλο βαθμό οφείλονται στην αδιαφορία και την αμέλεια της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου», τονίζει σε ανακοίνωσή της η ΟΛΜΕ και υπογραμμίζει ότι: Οι μαθητές της φετινής Γ΄ Λυκείου δίνουν τη μάχη αυτή από την προηγούμενη σχολική χρονιά κάτω από πρωτόγνωρες και αντίξοες συνθήκες, που προκάλεσε η πανδημία, η καραντίνα, το κλείσιμο των σχολείων και η χωρίς κανένα σχέδιο και οργάνωση από το ΥΠΑΙΘ τηλεκπαίδευση.

Οπως υποστηρίζουν οι καθηγητές οι νέοι ρυθμίσεις οδηγούν:

Στον αποκλεισμό χιλιάδων μαθητών -ιδιαίτερα των πιο φτωχών λαϊκών οικογενειών- από τα Πανεπιστήμια, αφού μειώνεται ο αριθμός των εισακτέων. Η πρώτη εφαρμογή υπολογίζεται –με βάση τα περσινά βαθμολογικά δεδομένα- ότι θα οδηγήσει σε μείωση των εισακτέων σε ποσοστό που θα κυμαίνεται στο 30%.

Στην βίαιη εκδίωξη χιλιάδων νέων, που ονειρεύονται να σπουδάσουν και στροφή τους στην εφήμερη κατάρτιση και την ιδιωτική εκπαίδευση
Στην περικοπή κάθε ελευθερίας στην επιλογή τμήματος από τους μαθητές, αφού όσοι δεν περάσουν με την πρώτη στις λιγοστές επιλογές τους, θα παίρνουν κυριολεκτικά “ό,τι περισσέψει”, αν “περισσέψει”, και πιθανότατα όχι αυτό που επιθυμούν.

Στην αναδιάταξη του Πανεπιστημιακού χάρτη της χώρας με κλείσιμο πολλών τμημάτων, σύμφωνα και με την Έκθεση Πισσαρίδη.

Όπως αναφέρει η ΟΛΜΕ, όλοι καταλαβαίνουν την ανάγκη υποστήριξης της προσπάθειας χιλιάδων μαθητών. Όλοι, εκτός από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας που σε βάρος των μαθητών επιδιώκει να εφαρμόσει όπως –όπως τους σχεδιασμούς της για:

Ένα σχολείο-εξεταστικό κέντρο που αναπαράγει την αποστήθιση και την παπαγαλία και ενισχύει την παραπαιδεία
Ένα σχολείο ανταγωνισμού που περιορίζει τις επιλογές στο μηχανογραφικό των μαθητών.
Την κατηγοριοποίηση των Ιδρυμάτων σε χαμηλής και υψηλής ζήτησης το κλείσιμο και τη συγχώνευση πολλών Πανεπιστημιακών τμημάτων
Την βίαιη μετακίνηση των μαθητών στην πρόωρη εξειδίκευση και κατάρτιση και την ιδιωτική εκπαίδευση

Η θέση των Πανεπιστημίων για τη μείωση εισακτέων

Η θέσπιση βάσης εισαγωγής θα επιφέρει μεγάλη μείωση των εισακτέων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ενώ πολλά τμήματα, ιδίως στα περιφερειακά ΑΕΙ, θα αναγκαστούν να κλείσουν, προειδοποιεί η Σύνοδος Πρυτάνεων. Ειδικότερα η θέσπιση κατώτατης βάσης εισαγωγής θα πλήξει κατά κύριο λόγο τα πανεπιστήμια στην Περιφέρεια, καθώς αναμένεται να μειωθεί δραστικά ο αριθμός των εγγεγραμμένων φοιτητών «για λόγους που δεν συνδέονται με τις ακαδημαϊκές ή ερευνητικές τους επιδόσεις, αλλά με την γεωγραφική και την δημογραφική ενδοχώρα τους». Αρκετά Τμήματα θα βρεθούν αντιμέτωπα με τον κίνδυνο να κλείσουν και η Σύνοδος Πρυτάνεων καλεί την πολιτεία να λάβει μέριμνα, καθώς η ίδρυση νέων ακαδημαϊκών ιδρυμάτων συνδέθηκε με συγκεκριμένους εθνικούς και αναπτυξιακούς σκοπούς.