Πέμπτη, 22 Φεβρουαρίου 2024
 
 

Μεταπτυχιακά Εξ Αποστάσεως

Αγγελίες

Tickets Market - Φθηνά Εισιτήρια

Πανελλαδικές 2024 - Μηχανογραφικό 2024

edu4u.gr facebook page

Share
Edu4u Admin
Τρίτη, 5 Δεκεμβρίου 2023
Μαθητές - Φροντιστήριο - Σχολείο - Πανεπιστήμιο   Διάφορα Θέματα   Επικαιρότητα   Άρθρα
Οι οθόνες «αλλάζουν» τον παιδικό εγκέφαλο: Επίδραση στη γνωστική ανάπτυξη
 Παιδική… ψηφιακή ζωή και αλλαγές σε περιοχές-«κλειδιά» του εγκεφάλου

 

Ο χρόνος που περνούν τα παιδιά βλέποντας τηλεόραση, παίζοντας βιντεοπαιχνίδια, σερφάροντας στο Διαδίκτυο ή παρακολουθώντας βίντεο στο TikTok έχει μετρήσιμες μακροπρόθεσμες επιδράσεις στη λειτουργία του εγκεφάλου τους. Αυτό έδειξε ανασκόπηση ερευνών που βασίζονταν στη νευροαπεικόνιση και οι οποίες κάλυψαν χρονικό διάστημα 23 ετών. Αξιοσημείωτο ήταν πάντως το γεγονός ότι ενώ στην πλειονότητα των περιπτώσεων οι επιδράσεις της οθόνης στον παιδικό εγκέφαλο ήταν αρνητικές, ορισμένες μελέτες έδειξαν και κάποιες θετικές επιδράσεις.

«Ακτινογραφία» της ανασκόπησης

Η ανασκόπηση που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό «Early Education and Development» ανέλυσε 33 προηγούμενες μελέτες στις οποίες η επίδραση της ψηφιακής τεχνολογίας στον εγκέφαλο παιδιών κάτω των 12 ετών μετρήθηκε με χρήση νευροαπεικονιστικής τεχνολογίας. Συνολικά περιελήφθησαν περισσότεροι από 30.000 μικροί εθελοντές.

Αλλαγές σε περιοχές-«κλειδιά» του εγκεφάλου

Οπως προέκυψε από την ανάλυση, η χρήση οθόνης από τα μικρά παιδιά οδηγεί σε αλλαγές στον προμετωπιαίο φλοιό του εγκεφάλου ο οποίος αποτελεί τη «βάση» των εκτελεστικών λειτουργιών όπως η λειτουργική μνήμη και η ικανότητα σχεδιασμού καθώς και της απόκρισης σε διαφορετικές καταστάσεις.

Προέκυψε επίσης επίδραση στον βρεγματικό λοβό ο οποίος βοηθά στην επεξεργασία της αφής, της πίεσης, της ζέστης, του κρύου και του πόνου καθώς και στον κροταφικό λοβό ο οποίος είναι άκρως σημαντικός για τη μνήμη, την ακοή και τη γλώσσα. Τέλος επίδραση φάνηκε να υπάρχει στον ινιακό λοβό που εμπλέκεται στην επεξεργασία των οπτικών πληροφοριών.

Επίδραση στη γνωστική ανάπτυξη

«Πρέπει να αναγνωρίσουν τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι γονείς ότι η γνωστική ανάπτυξη των παιδιών μπορεί να επηρεαστεί από τις ψηφιακές εμπειρίες τους» ανέφερε ο καθηγητής Χούι Λι από τη Σχολή Εκπαίδευσης και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Εκπαιδευτικού Πανεπιστημίου του Χονγκ Κονγκ, κύριος συγγραφέας της νέας μελέτης.

«Ο περιορισμός χρήσης της οθόνης είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος ο οποίος όμως γεννά αντιπαραθέσεις. Ετσι πιο καινοτόμες, φιλικές και πρακτικές στρατηγικές θα μπορούσαν να αναπτυχθούν και να υιοθετηθούν για την επίλυση του θέματος» πρόσθεσε.

Παιδική… ψηφιακή ζωή και πλαστικότητα του εγκεφάλου

Η ερευνητική ομάδα στην οποία συμμετείχαν επίσης ειδικοί από το Πανεπιστήμιο της Σαγκάης στην Κίνα και το Πανεπιστήμιο Macquarie στην Αυστραλία θέλησαν να ανακαλύψουν πώς η ψηφιακή ζωή των παιδιών επηρεάζει την πλαστικότητα του εγκεφάλου σε περιόδους-«ορόσημα» της ανάπτυξή τους. Είναι γνωστό ότι η ανάπτυξη σε ό,τι αφορά την επεξεργασία των οπτικών πληροφοριών λαμβάνει χώρα κατά κύριο λόγο πριν από τα οκτώ έτη, ενώ η περίοδος-«κλειδί» για την κατάκτηση της γλώσσας εκτείνεται ως τα 12 έτη.

Ετσι οι ερευνητές ανέλυσαν μελέτες που εξέταζαν τη συσχέτιση μεταξύ της χρήσης ψηφιακών μέσων και της ανάπτυξης του εγκεφάλου. Οι μελέτες αυτές είχαν δημοσιευθεί μεταξύ Ιανουαρίου του 2000 και Απριλίου του 2023 – συμμετείχαν παιδιά έξι μηνών και άνω.

Οι προτιμήσεις

Σε ό,τι αφορούσε τη χρήση οθονών, με βάση τις μελέτες, πρώτη ερχόταν η παρακολούθηση τηλεόρασης, κινητού ή υπολογιστή ενώ ακολουθούσαν τα βιντεοπαιχνίδια, τα παιχνίδια εικονικής πραγματικότητας, η θέαση βίντεο και το σερφάρισμα στο ίντερνετ.

Η ανασκόπηση κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι ψηφιακές εμπειρίες… εξ απαλών ονύχων έχουν σημαντική επίδραση τόσο στο σχήμα του εγκεφάλου των παιδιών όσο και στη λειτουργία του. Και αυτό, με βάση τα ευρήματα, έχει δύο όψεις, μια (κυρίως) αρνητική και μια (σε κάποιες περιπτώσεις) θετική.

Οι αρνητικές επιδράσεις

Για παράδειγμα, σε ό,τι αφορούσε τις αρνητικές επιδράσεις, ορισμένες από τις μελέτες που αναλύθηκαν έδειξαν ότι η χρήση οθόνης επηρεάζει τις λειτουργίες του εγκεφάλου που συνδέονται με την προσοχή, την ικανότητα εκτελεστικού ελέγχου, τις γνωστικές διεργασίες και τη λειτουργική συνδεσιμότητα.

Αλλες μελέτες έδειξαν ότι η πολλή χρήση οθόνης συνδέεται με χαμηλότερη συνδεσιμότητα περιοχών του εγκεφάλου που σχετίζονται με τη γλώσσα και τον γνωστικό έλεγχο, γεγονός που μπορεί να έχει αρνητική επίδραση στη γνωστική ανάπτυξη.

Επιπτώσεις ανάλογα με τη… συσκευή

Υπήρχαν και κάποιες μελέτες που ανέλυαν τις επιπτώσεις ανάλογα με το είδος της συσκευής που χρησιμοποιούσαν τα παιδιά. Από αυτές προέκυψε για παράδειγμα ότι τα παιδιά που ασχολούνταν πολύ με το tablet εμφάνιζαν χειρότερη εγκεφαλική λειτουργία καθώς και χαμηλότερες επιδόσεις στην επίλυση προβλημάτων. Οσα παιδιά ασχολούνταν κατά κύριο λόγο με τα βιντεοπαιχνίδια ή περνούσαν πολλές ώρες της ημέρας σερφάροντας στο Διαδίκτυο παρουσίαζαν αρνητικές μεταβολές σε διαφορετικές περιοχές του εγκεφάλου, γεγονός που είχε αντίκτυπο στα τεστ ευφυΐας αλλά και στον όγκο του εγκεφάλου τους.

Αλλά και γενικώς, η πολλή χρήση όλων των ψηφιακών μέσων φάνηκε να επηρεάζει αρνητικά τις περιοχές που εμπλέκονται στην επεξεργασία των οπτικών πληροφοριών και στις υψηλές νοητικές λειτουργίες.

Οι θετικές επιδράσεις

Ωστόσο υπήρχαν και έξι μελέτες από αυτές που εξετάστηκαν οι οποίες έδειξαν κάποιες θετικές στη λειτουργία του παιδικού εγκεφάλου. Μια εξ αυτών κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η χρήση οθονών συνδέεται με βελτίωση στη συγκέντρωση και στην ικανότητα μάθησης μέσω πρόκλησης αλλαγών στον μετωπιαίο λοβό. Από μια άλλη προέκυψε ότι η ενασχόληση με τα βιντεοπαιχνίδια «ακονίζει» τις εκτελεστικές λειτουργίες και τις γνωστικές ικανότητες των παιδιών.

Απαιτούνται ψηφιακές παρεμβάσεις

Συνολικά η ερευνητική ομάδα κατέληξε αναφέροντας ότι οι αρμόδιοι πρέπει να λάβουν υπόψη τους όλα αυτά τα ευρήματα ώστε να καθοδηγήσουν προς τη σωστή κατεύθυνση τους εκπαιδευτικούς αλλά και τους γονείς. «Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να αφορά το να προσφέρονται τα μέσα αλλά και τα κίνητρα για τη δημιουργία ψηφιακών παρεμβάσεων που θα στοχεύουν στην ενίσχυση της ανάπτυξης του εγκεφάλου των παιδιών».

Πηγή:www.alfavita.gr 


Σχόλια ( )
Υποβλήθηκε πριν από 78 ημέρες
Προσθέστε το σχόλιο σας

Συζήτηση - Γνώμες - Σχόλια
Είναι εύκολη η Αγγλική Φιλολογία του ΕΚΠΑ;;
Τρίτη, 13 Φεβρουαρίου 2024 - 15:53
Σχόλια (0)

Μεταπτυχιακά
Σάββατο, 10 Φεβρουαρίου 2024 - 22:37
Σχόλια (0)

ΔΩΡΕΑΝ Μαθήματα Αγγλικών / Απόκτησε (Lower, Advanced, Proficiency)
Κυριακή, 3 Δεκεμβρίου 2023 - 04:06
Σχόλια (0)

Δεκαπέντε (15) θέσεις έμμισθων υποψηφίων διδακτόρων
Τρίτη, 26 Σεπτεμβρίου 2023 - 14:46
Σχόλια (0)

ΜΕΤΕΓΓΡΑΦΕΣ
Δευτέρα, 18 Σεπτεμβρίου 2023 - 18:41
Σχόλια (4)


Πολιτικής Επιστήμης ΕΚΠΑ ή Κοινωνιολογίας ΕΚΠΑ
Κυριακή, 13 Αυγούστου 2023 - 19:23
Σχόλια (0)

Πολιτικής Επιστήμης ΕΚΠΑ ή Κοινωνιολογίας ΕΚΠΑ
Κυριακή, 13 Αυγούστου 2023 - 19:23
Σχόλια (12)

ΕΓΓΡΑΦΕΣ
Σάββατο, 12 Αυγούστου 2023 - 01:50
Σχόλια (2)

ΜΕΤΑΓΡΑΦΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΥΠΗΡΕΤΟΥΝΤΩΝ ΣΕ ΣΩΜΑΤΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
Τετάρτη, 12 Ιουλίου 2023 - 19:36
Σχόλια (9)

Σχολές με φυσική παρουσία

Εκπαιδευτικά... και Άλλα
Τετάρτη, 21 Φεβρουαρίου 2024
Οι καθηγητές κήρυξαν 24ωρη απεργία για την Τετάρτη 28 Φεβρουαρίου
Σχόλια (0)
Υποβλήθηκε πριν από 18 ώρες
Τετάρτη, 21 Φεβρουαρίου 2024
ΑΠΘ: Χάθηκε και επίσημα η εξεταστική στη Νομική – Τι θα ισχύσει για τους επί πτυχίω
Σχόλια (0)
Υποβλήθηκε πριν από 18 ώρες
Τετάρτη, 21 Φεβρουαρίου 2024
PISA: Στις εξετάσεις των 15χρονων μαθητών μπαίνουν Αγγλικά και Ψηφιακές Δεξιότητες
Σχόλια (0)
Υποβλήθηκε πριν από 18 ώρες
Τετάρτη, 21 Φεβρουαρίου 2024
Τα 10 Καλύτερα Πανεπιστήμια του Κόσμου για το 2024
Σχόλια (0)
Υποβλήθηκε πριν από 18 ώρες
Τρίτη, 20 Φεβρουαρίου 2024
Δικτυακή συζήτηση για το νομοσχέδιο Πιερρακάκη και τα νέα κολέγια
Σχόλια (0)
Υποβλήθηκε πριν από 1 ημέρα
Σελίδα 1 από 6141 (36844 αντικείμενα)
Προηγούμενο
1
2
3
4
5
6
7
6139
6140
6141
Επόμενο
edu4u.gr facebook page
Καταχώρηση Δημοσίευσης