Σάββατο, 27 Απριλίου 2024
 
 

Μεταπτυχιακά Εξ Αποστάσεως

Αγγελίες

Tickets Market - Φθηνά Εισιτήρια

Πανελλαδικές 2024 - Μηχανογραφικό 2024

edu4u.gr facebook page

Share
Edu4u Admin
Πέμπτη, 17 Μαρτίου 2022
Διάφορα Θέματα   Επικαιρότητα   Άρθρα
«Η Επαγγελματική Εκπαίδευση μπορεί να μειώσει την ανεργία»
 Η Επαγγελματική Εκπαίδευση είναι δυνατόν να μειώσει την ανεργία στη χώρα μας, εάν εφαρμοστεί  μία εστιασμένη και τολμηρή αναβάθμιση. του Κωνσταντίνου Αδριανουπολίτη Εκπαιδευτικού – Ερευνητή Πρόεδρος Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.
 
Όπως είναι γνωστό, ο περιορισμός της ανεργίας εξαρτάται από διάφορους παράγοντες μεταξύ των οποίων σπουδαία  θέση κατέχει η ύπαρξη κατάλληλων ανθρώπινων πόρων. Στη χώρα μας υπάρχει, σε πολλές περιπτώσεις, έλλειψη μεσαίων στελεχών, τεχνιτών κυρίως, και υπερπαραγωγή ανώτερων στελεχών αποφοίτων ΑΕΙ. Η Επαγγελματική Εκπαίδευση και η Κατάρτιση είναι δυνατόν να μειώσουν την ανεργία εάν δημιουργήσουν κατάλληλα στελέχη προκειμένου να καλύψουν τις συνεχώς αυξανόμενες ανάγκες σε εξειδικευμένο τεχνικό δυναμικό. Τα στελέχη της οικονομίας αυτά, μπορούν επιπλέον να δημιουργήσουν και νέες θέσεις εργασίας ακολουθώντας τις σύγχρονες τεχνολογικές ανάγκες της οικονομίας και της ανάπτυξης.
 
Οι νομοθετικές ρυθμίσεις με τις οποίες μειώνεται δραστικά ο αριθμός εισαγομένων στα ΑΕΙ δημιουργεί, ως φαίνεται,  μια αναγκαστική στροφή προς την Επαγγελματική Εκπαίδευση και την Κατάρτιση. Στο σημείο αυτό χρειάζονται διευκρινήσεις και επιπλέον ανάλυση. Η ακολουθούμενη κυβερνητική τακτική, να περικόπτεται ο αριθμός των εισαγομένων στα ΑΕΙ και να γίνεται προσπάθεια στροφής προς την Κατάρτιση των ΙΕΚ αφήνει πολλά ερωτηματικά, διότι:
 
1.     Δεν δημιουργεί έναν ελκυστικό πόλο έλξης, εκτός του πανεπιστημίου, ώστε να οδηγείται εκεί μεγάλος αριθμός των νέων με τη θέλησή του και όχι καταναγκαστικά, διότι οι υποψήφιοι απέτυχαν να εισαχθούν στα ΑΕΙ. Η προσπάθεια ανάδειξης ενός τέτοιου μοντέλου ανάπτυξης μέσω των ΙΕΚ, δεν είναι η καλύτερη λύση. Τα ΙΕΚ παρουσιάζουν διαχρονικά μεγάλα θεσμικά και λειτουργικά προβλήματα σπουδαιότερο των οποίων είναι κυρίως η υποδοχή αποφοίτων Γενικού Λυκείου οι οποίοι απέτυχαν στις πανελλαδικές και η εγγραφή τους δεν αποτελεί επιλογή αλλά λύση ανάγκης. Οι κατά καιρούς εκφερόμενες απόψεις ότι για την ανεργία των πτυχιούχων ΑΕΙ την ευθύνη έχει η αγορά εργασίας η οποία είναι αναντίστοιχη με τα πτυχία των Πανεπιστημίων, ουδόλως ευσταθεί διότι εδώ συμβαίνει το εντελώς αντίθετο.
 
2.     Δεν αυξάνονται αισθητά οι μαθητικές ροές μετά το Γυμνάσιο προς τα ΕΠΑ.Λ. με αποτέλεσμα η συνεχιζόμενη μεγάλη ροή προς τα ΓΕ.Λ. να έχει σαν αποτέλεσμα πολλοί απόφοιτοι να οδηγούνται στις πανελλαδικές και να μένουν εκτός ΑΕΙ.
 
3.     Η Επαγγελματική Εκπαίδευση παρέχεται κυρίως από τα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ.) και η Επαγγελματική Κατάρτιση, η οποία αποτελεί μέρος της, από τα ΙΕΚ και από το Μεταλυκειακό Έτος – Τάξη Μαθητείας των ΕΠΑ.Λ.
 
Τα στατιστικά στοιχεία των ΕΠΑ.Λ. για το σχολ. έτος 2021-2022, όπως αναφέρονται στο Στρατηγικό Σχέδιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Κατάρτισης Δια Βίου Μάθησης & Νεολαίας, το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή, έχουν ως εξής: Αριθμός ΕΠΑ.Λ. 407 (+6 Π. ΕΠΑ.Λ.) Αριθμός μαθητών ΕΠΑ.Λ. 106.880 Ποσοστό αύξησης μαθητών ΕΠΑ.Λ. + 24%, (από το 2017-18 μέχρι 2021-22).
 
Αριθμός Εργαστηριακών Κέντρων (Ε.Κ.) 118.  Στα Ε.Κ. ασκούνται εργαστηριακά μαθητές των ΕΠΑ.Λ. και καταρτιζόμενοι των ΙΕΚ. Τα στατιστικά στοιχεία καταρτιζόμενων στα Δημόσια ΙΕΚ του ΥΠΑΙΘ έχουν ως εξής:
 
Αριθμός ΔΙΕΚ του ΥΠΑΙΘ  124 Αριθμός καταρτιζόμενων Α΄ και Γ΄ εξαμήνων 33.490 Αριθμός καταρτιζόμενων Β΄ και Δ΄ εξαμήνων 12.539 Αριθμός Ιδιωτικών ΙΕΚ  87 Αριθμός καταρτιζόμενων στα Ιδιωτικά ΙΕΚ Α΄, Γ΄ και Β΄ Δ΄ εξαμήνων σύνολο 38.139 Μεταλυκειακό Έτος – Τάξη Μαθητείας ΕΠΑ.Λ. Αριθμός Τμημάτων 331 Αριθμός σπουδαστών σύνολο 2.870 ΕΠΑ.Σ. ΟΑΕΔ Αριθμός ΕΠΑ.Σ.  50 Αριθμός μαθητευόμενων 7.648 Αριθμός Π. ΕΠΑ.Σ.  ΟΑΕΔ 6 Αριθμός μαθητευόμενων Π. ΕΠΑ.Σ.  164 Από τα αναφερθέντα στατιστικά στοιχεία αποδεικνύεται ότι:
 
α) Ο μεγαλύτερος αριθμός νέων οι οποίοι ακολουθούν την ΕΕΚ βρίσκεται στα ΕΠΑ.Λ.
 
β) Στα ΔΙΕΚ του ΥΠΑΙΘ έχουν εγγραφεί κατά το τρέχον έτος (Α΄ και Β΄  εξάμηνα) 20.951 και στα Γ΄ και Δ΄ εξάμηνα καταρτίζονται 12.539.
 
Η μεγάλη μείωση των καταρτιζόμενων στο Β΄ έτος οφείλεται στο γεγονός ότι ένα μεγάλο ποσοστό εγγραφόμενων στο Α΄  έτος διακόπτουν, για διάφορους λόγους την Κατάρτιση.
 
γ) Τα ΔΙΕΚ παρά τον μεγάλο αριθμό καταρτιζόμενων, όπως λειτουργούν σήμερα, δεν αποτελούν λύση για την κάλυψη των αναγκών της αγοράς εργασίας.
 
Η παντελής έλλειψη σε μόνιμο διοικητικό προσωπικό, σε μόνιμο προσωπικό εκπαιδευτών, η έλλειψη βιβλιογραφίας, ο μεγάλος αριθμός καταρτιζόμενων ανά τμήμα, τα  πολύ μικρά ποσοστά όσων αποκτούν το Δίπλωμα, σε σχέση με τους αρχικά εγγραφόμενους κ.λ.π. αποδεικνύουν ότι ο θεσμός χρειάζεται πλήρη αναδόμηση.
 
Οι αδυναμίες αυτές αποτελούν μια σοβαρή αιτία εγκατάλειψης της Κατάρτισης από το Α΄ εξάμηνο.
 
δ) Ο αριθμός των μαθητευόμενων στο Μεταλυκειακό Έτος – Τάξη Μαθητείας είναι ιδιαίτερα μικρός και χρειάζονται κατάλληλες ρυθμίσεις ώστε αυξηθεί κατά πολύ.
 
ε) Ο αριθμός των μαθητευόμενων στις ΕΠΑ.Σ του ΟΑΕΔ είναι ιδιαίτερα μικρός. Παλαιότερα ο αριθμός μαθητευόμενων στα ΤΕΕ Μαθητείας του ΟΑΕΔ ήταν περίπου διπλάσιος. Η στροφή προς την Επαγγελματική Εκπαίδευση και την Επαγγελματική Κατάρτιση, φαίνεται ως αναγκαία,  μετά τον δραστικό περιορισμό του αριθμού των εισαγόμενων στα Πανεπιστήμια.
 
Είναι αναγκαίο λοιπόν να ενισχυθούν οι διαδρομές μετά το Γυμνάσιο προς τα ΕΠΑ.Λ. Με την υπάρχουσα κατάσταση, οι εναλλακτικές διαδρομές για όσους δεν κατάφεραν να εξασφαλίσουν μια θέση στα ΑΕΙ είναι η εγγραφή σε ΙΕΚ, στη Β΄ τάξη ΕΠΑ.Λ. για απόκτηση  Πτυχίου ειδικότητας και διέξοδο προς την αγορά εργασίας, την Ανώτατη Εκπαίδευση ή την εγγραφή σε Κολέγιο, εφόσον το αντέχουν τα οικονομικά της οικογένειας
 
Η μείωση της ανεργίας από την αναβαθμισμένη ΕΕΚ μπορεί να προέλθει διότι τα καταρτισμένα στελέχη μπορούν να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας και όχι μόνο να καλύψουν τις υπάρχουσες. Θα φτάσουμε μια μέρα στο σημείο να αντιληφθούμε ότι το δικαίωμα στη μόρφωση είναι βεβαίως αναφαίρετο αλλά και το δικαίωμα στην εργασία επίσης αναφαίρετο;
 
Η πολιτεία είναι υποχρεωμένη μέσω του εκπαιδευτικού συστήματος να παρέχει αγωγή και μόρφωση στους νέους αλλά και να παρέχει βιοποριστικά εφόδια για ομαλή μετάβαση από την εκπαίδευση προς την απασχόληση. Η βιαστική αλλαγή των πάντων, χωρίς διάλογο και κοινωνική συναίνεση δεν είναι η καλύτερη λύση, έστω και αν το ταμείο ανάκαμψης είναι έτοιμο  να χρηματοδοτήσει τις αλλαγές αυτές.
 
Τα κονδύλια είναι βέβαια πάντα απαραίτητα, αλλά το θέμα είναι να διατεθούν για τις ανάγκες της Εκπαίδευσης και της Κατάρτισης και όχι να ικανοποιήσουν τις ορέξεις των ημετέρων, κάτι το οποίο συμβαίνει διαχρονικά. Επί του παρόντος δεν υπάρχουν αποδείξεις ή απτές αποχρώσες ενδείξεις ότι θα συμβούν τα ίδια. Ίδωμεν

πηγή: i paideia

Σχόλια ( )
Υποβλήθηκε πριν από 771 ημέρες
Προσθέστε το σχόλιο σας

Συζήτηση - Γνώμες - Σχόλια

Είναι εύκολη η Αγγλική Φιλολογία του ΕΚΠΑ;;
Τρίτη, 13 Φεβρουαρίου 2024 - 15:53
Σχόλια (0)

Μεταπτυχιακά
Σάββατο, 10 Φεβρουαρίου 2024 - 22:37
Σχόλια (0)

Δεκαπέντε (15) θέσεις έμμισθων υποψηφίων διδακτόρων
Τρίτη, 26 Σεπτεμβρίου 2023 - 14:46
Σχόλια (0)

ΜΕΤΕΓΓΡΑΦΕΣ
Δευτέρα, 18 Σεπτεμβρίου 2023 - 18:41
Σχόλια (6)


Πολιτικής Επιστήμης ΕΚΠΑ ή Κοινωνιολογίας ΕΚΠΑ
Κυριακή, 13 Αυγούστου 2023 - 19:23
Σχόλια (0)

Πολιτικής Επιστήμης ΕΚΠΑ ή Κοινωνιολογίας ΕΚΠΑ
Κυριακή, 13 Αυγούστου 2023 - 19:23
Σχόλια (13)

ΕΓΓΡΑΦΕΣ
Σάββατο, 12 Αυγούστου 2023 - 01:50
Σχόλια (3)

ΜΕΤΑΓΡΑΦΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΥΠΗΡΕΤΟΥΝΤΩΝ ΣΕ ΣΩΜΑΤΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
Τετάρτη, 12 Ιουλίου 2023 - 19:36
Σχόλια (11)

Σχολές με φυσική παρουσία

Εκπαιδευτικά... και Άλλα
Παρασκευή, 26 Απριλίου 2024
Πανελλαδικές 2024: Διευκρινίσεις σχετικά με το μάθημα «Μουσική Εκτέλεση και Ερμηνεία»
Σχόλια (0)
Υποβλήθηκε πριν από 13 ώρες
Παρασκευή, 26 Απριλίου 2024
Πανελλήνιες: Επιλογές σπουδών των υποψηφίων που επιμένουν και ξαφνιάζουν
Σχόλια (1)
Υποβλήθηκε πριν από 13 ώρες
Παρασκευή, 26 Απριλίου 2024
«Τουρισμός για Όλους»: Βγήκαν τα αποτελέσματα- Πώς θα δείτε εάν κληρωθήκατε
Σχόλια (1)
Υποβλήθηκε πριν από 13 ώρες
Παρασκευή, 26 Απριλίου 2024
Υπό ανάφλεξη τα πανεπιστήμια στις ΗΠΑ για τη σφαγή στη Γάζα - Από Κολούμπια μέχρι Χάρβαρντ
Σχόλια (1)
Υποβλήθηκε πριν από 13 ώρες
Παρασκευή, 26 Απριλίου 2024
Τι ισχύει για τις εγγραφές μαθητών όταν την επιμέλεια έχει ένας εκ των δυο γονέων
Σχόλια (1)
Υποβλήθηκε πριν από 16 ώρες
Σελίδα 1 από 6200 (37196 αντικείμενα)
Προηγούμενο
1
2
3
4
5
6
7
6198
6199
6200
Επόμενο
edu4u.gr facebook page
Καταχώρηση Δημοσίευσης