Τρίτη, 19 Μαρτίου 2024
 
 

Μεταπτυχιακά Εξ Αποστάσεως

Αγγελίες

Tickets Market - Φθηνά Εισιτήρια

Πανελλαδικές 2024 - Μηχανογραφικό 2024

edu4u.gr facebook page

Share
Edu4u Admin
Πέμπτη, 23 Ιουνίου 2016
Σχολές - Τμήματα   Επικαιρότητα
Υπό... λιποδιάλυση ΑΕΙ-ΤΕΙ
 Συντάκτης: 

 

 

Σύμφωνα με έκθεση του υπουργείου Παιδείας, ο αριθμός του διδακτικού προσωπικού στα ελληνικά ΑΕΙ έχει μειωθεί δραματικά τα τελευταία χρόνια, από 24.636 το 2009/10 σε 14.686 το 2014/15.

Πρόκειται για μια μείωση της τάξης του 40%. Στα Πανεπιστήμια η μείωση αυτή ανέρχεται περίπου στο 21%, ενώ στα ΤΕΙ απογειώνεται στο 65%. Και βέβαια είναι φανερό ότι αυτή η αποψίλωση προσωπικού συνδέεται με ένα νήμα με τη «γραμμή» υποχρηματοδότησης που πριμοδοτήθηκε με ένταση και συνέπεια από το 2010 μέχρι σήμερα.

Στο πλαίσιο αυτό είναι φανερό ότι η χρηματοδότηση της Ανώτατης Εκπαίδευσης είναι ένα ζήτημα με πολλές διαστάσεις και ως εκ τούτου όχι μόνο δεν απουσίαζε από το τραπέζι των πορισμάτων του προέδρου της Επιτροπής Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία, Αντώνη Λιάκου, που παραδόθηκαν πριν από λίγο καιρό στον υπουργό Παιδείας, αλλά, αντίθετα, υπάρχει εκτενής αναφορά για τα οικονομικά της Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Στις αναφορές του πορίσματος, λοιπόν, προσδιορίζονται δύο θέματα μείζονος σημασίας ως προς τη χρηματοδότηση των ελληνικών ιδρυμάτων. Το ένα αφορά τη μορφή των πόρων πέραν της δημόσιας χρηματοδότησης και το άλλο αφορά τη μορφή, την κατανομή και τη διαχείριση της δημόσιας χρηματοδότησης.

«Βγάλτε τα πέρα μόνοι σας»

Σύμφωνα με την αναφορά, «με δεδομένη την ανεπάρκεια των δημόσιων πόρων για την Ανώτατη Εκπαίδευση, το υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να αναλάβει τις πρωτοβουλίες και να προωθήσει τις πολιτικές εκείνες που θα δώσουν στα ΑΕΙ τη δυνατότητα να εξασφαλίσουν ίδιους πόρους τόσο από εξωτερικές όσο και από εσωτερικές πηγές».

Οι εξωτερικές πηγές, σύμφωνα με την αναφορά, αφορούν κατά κύριο λόγο τους πόρους που προέρχονται από ερευνητική δραστηριότητα, από παροχή υπηρεσιών και από συνεργασίες των ΑΕΙ με φορείς του δημόσιου τομέα (κοινωνικούς/πολιτιστικούς/παραγωγικούς φορείς σε τοπικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο), καθώς επίσης και με φορείς του ιδιωτικού τομέα (από τον χώρο των επιχειρήσεων και της βιομηχανίας).

Οι εσωτερικές πηγές αφορούν κατά κύριο λόγο τους πόρους που προέρχονται από εκπαιδευτικές δραστηριότητες εκτός τυπικού προγράμματος ή/και τυπικού χρόνου σπουδών (δραστηριότητες διά βίου μάθησης και κατάρτισης, θερινά σχολεία κ.λπ.), τους πόρους που προέρχονται από δίδακτρα από προπτυχιακά προγράμματα σπουδών που απευθύνονται αμιγώς σε ξένους φοιτητές εκτός Ευρωπαϊκής Ενωσης, τα έσοδα που προέρχονται από την αξιοποίηση και αποτελεσματική διαχείριση της περιουσίας των ιδρυμάτων, τα έσοδα που προέρχονται από την αξιοποίηση των αποτελεσμάτων καινοτομίας που παράγονται από τα ΑΕΙ μέσα από την επιστημονική δραστηριότητά τους και τις γενικότερες καινοτομικές πρωτοβουλίες που αναπτύσσουν.

Σε ό,τι αφορά τη δημόσια χρηματοδότηση των ΑΕΙ, τα πορίσματα της έκθεσης εστιάζουν σε δύο όρους-κλειδιά: την αποτελεσματικότητα και την αυτονομία.

Το πρώτο βήμα στην κατεύθυνση αυτή είναι η ελαχιστοποίηση των μορφών της δημόσιας χρηματοδότησης και ο περιορισμός της σε τρεις μόνο τομείς: την επιχορήγηση για λειτουργικές δαπάνες, τη μισθοδοσία του τακτικού προσωπικού και το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων.

Το δεύτερο βήμα αφορά την προώθηση όλων των αναγκαίων νομοθετικών ρυθμίσεων που θα δώσουν στα ΑΕΙ τη δυνατότητα της μεγαλύτερης δυνατής ευελιξίας και αποτελεσματικότητας στη διαχείριση των κάθε μορφής πόρων τους.

Το τρίτο βήμα αφορά την κατανομή της ενιαίας επιχορήγησης για λειτουργικές δαπάνες στα ΑΕΙ, αφ’ ενός μεν με βάση ένα σύστημα αντικειμενικών κριτηρίων και δεικτών που θα διαμορφώνεται με τη σύμφωνη γνώμη των ίδιων των ΑΕΙ, αφ’ ετέρου δε με βάση τις συμφωνίες προγραμματικού σχεδιασμού που θα καταρτίζονται μεταξύ πολιτείας και ιδρυμάτων.

Σύμφωνα με τον συντάκτη της έκθεσης, Αντώνη Λιάκο, «το πρόβλημα της εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες είναι η χρόνια ανηλικιότητα και η εξάρτησή του τόσο ως προς τους οικονομικούς πόρους όσο και ως προς την καθοδήγηση από έναν συγκεντρωτικό μηχανισμό.

Επομένως η κεντρική μας στόχευση θα πρέπει να είναι η ενδυνάμωση και η ενηλικίωση της εκπαίδευσης σε όλα τα πεδία και σε όλους τους συμμετέχοντες. Αυτονομία, ανάληψη της ευθύνης και λογοδοσία είναι το τρίπτυχο της ενηλικίωσης και της ενδυνάμωσης».

Το «λεξικό» της ιδιωτικοποίησης

Τα παραπάνω πορίσματα της έκθεσης του Εθνικού Διαλόγου είναι φανερό ότι συμβαδίζουν με την έκθεση του δικτύου «Ευρυδίκη», «Χρηματοδότηση σχολείων στην Ευρώπη» (Ιούνιος 2014), στην οποία τονίζεται ότι «η χρηματοπιστωτική και οικονομική κρίση του 2008 έδωσε νέα ώθηση σε πολιτικές δράσεις και πρωτοβουλίες που σχετίζονται με τη χρηματοδότηση της εκπαίδευσης και ειδικότερα σε εκείνες που προωθούν την αποδοτικότητα».

Είναι σαφές ότι τα τελευταία χρόνια πριμοδοτείται μια κεντρική κατεύθυνση για τα Πανεπιστήμια. Η κατεύθυνση δεν είναι άλλη από τη μείωση της δημόσιας χρηματοδότησης των Πανεπιστημίων.

Η «οδηγία» προς τους πανεπιστημιακούς συνοψίζεται στο «Βγάλτε το ψωμί σας μόνοι σας». Αναπτύσσεται μια ευέλικτη ορολογία που μοιάζει με τη «λιποδιάλυση» που υπόσχονται τα ινστιτούτα αδυνατίσματος. Μόνο που το «λίπος» που πρέπει να «καεί» στην προκειμένη περίπτωση είναι οι κατακτήσεις των δυνάμεων της εργασίας.

Η Ανώτατη Εκπαίδευση εκβιάζεται να δημιουργήσει πεδία ζήτησης των «υπηρεσιών» της εργαλειοποιώντας πλήρως τη διδασκαλία και την έρευνα.

Να προωθήσει τις «πωλήσεις» των υπηρεσιών αυτών, υποτασσόμενη στις εκάστοτε εκτιμήσεις για τις ανάγκες της αγοράς, να μετατοπίσει τη μέριμνα των προγραμμάτων σπουδών προς τις απαιτήσεις της κατάρτισης και μόλις δοθεί η κατάλληλη ευκαιρία να ορίσει δίδακτρα.

Ουσιαστικά ωθούν στην παράδοση της Ανώτατης Εκπαίδευσης στις βουλές και τους σχεδιασμούς των επιχειρήσεων, αλλά και στην υποχρέωση των φοιτητών να χρηματοδοτούν οι ίδιοι τις σπουδές τους. Αυτό δεν είναι μακρινή πραγματικότητα.

efsyn.gr 

progesterone progesterone progesterone
voltaren voltaren gel voltaren nedir
how to get an abortion pill facts on abortion pill first trimester abortion pill

Σχόλια ( )
Υποβλήθηκε πριν από 2825 ημέρες
Προσθέστε το σχόλιο σας

Συζήτηση - Γνώμες - Σχόλια

Είναι εύκολη η Αγγλική Φιλολογία του ΕΚΠΑ;;
Τρίτη, 13 Φεβρουαρίου 2024 - 15:53
Σχόλια (1)

Μεταπτυχιακά
Σάββατο, 10 Φεβρουαρίου 2024 - 22:37
Σχόλια (1)

ΔΩΡΕΑΝ Μαθήματα Αγγλικών / Απόκτησε (Lower, Advanced, Proficiency)
Κυριακή, 3 Δεκεμβρίου 2023 - 04:06
Σχόλια (0)

Δεκαπέντε (15) θέσεις έμμισθων υποψηφίων διδακτόρων
Τρίτη, 26 Σεπτεμβρίου 2023 - 14:46
Σχόλια (0)

ΜΕΤΕΓΓΡΑΦΕΣ
Δευτέρα, 18 Σεπτεμβρίου 2023 - 18:41
Σχόλια (4)


Πολιτικής Επιστήμης ΕΚΠΑ ή Κοινωνιολογίας ΕΚΠΑ
Κυριακή, 13 Αυγούστου 2023 - 19:23
Σχόλια (0)

Πολιτικής Επιστήμης ΕΚΠΑ ή Κοινωνιολογίας ΕΚΠΑ
Κυριακή, 13 Αυγούστου 2023 - 19:23
Σχόλια (12)

ΕΓΓΡΑΦΕΣ
Σάββατο, 12 Αυγούστου 2023 - 01:50
Σχόλια (2)

Σχολές με φυσική παρουσία

Εκπαιδευτικά... και Άλλα
Κυριακή, 17 Μαρτίου 2024
Πανελλήνιες 2024: Η προκήρυξη για την εισαγωγή στην Πυροσβεστική Ακαδημία
Σχόλια (0)
Υποβλήθηκε πριν από 1 ημέρα
Κυριακή, 17 Μαρτίου 2024
Ποιες σχολές θα κινδυνεύσουν να κλείσουν με τη λειτουργία των ιδιωτικών ΑΕΙ;
Σχόλια (0)
Υποβλήθηκε πριν από 1 ημέρα
Σελίδα 1 από 6156 (36931 αντικείμενα)
Προηγούμενο
1
2
3
4
5
6
7
6154
6155
6156
Επόμενο
edu4u.gr facebook page
Καταχώρηση Δημοσίευσης